Cholera, synek, coś robił z kąkuterem, że teraz nic nie działa, tylko ten niebieski ekran!
Awaria wywołana aktualizacją systemu Windows uziemiła samoloty, wstrzymała pracę szpitali, położyła banki, obudziła infomatyków, i przeszkodziła w produkcji. Lekko ponad godzinę postoju przyniosło straty rzędu MILIARDÓW dolarów! A jeśli chodzi o skalę, to i tak był pikuś, nie awaria.
Dlaczego najbardziej skomplikowany system na świecie - infrastruktura komputerowa - opiera się na rozwiązaniach i systemach dostarczanych raptem przez kilka podmiotów? Czy nie byłoby lepiej, gdyby oprogramowanie to zdecentralizować i uniezależnić od widzimisię pojedynczych korporacji czy osób?
A jak to się ma do pomysłu wprowadzenia tych super obszernych baz danych zawierających o wszelkie informacje o nas, jako klientach i obywatelach? Co, jeśli taka baza miałaby wpaść w niepowołane ręce? A co, jeśli system płatności po prostu przestanie działać, bo informatyk znowu tyłkiem kable powyrywał?
Czy ktoś jeszcze wogóle nad tym wszystkim panuje?
Zapraszam do odsłuchania audycji!
Dalsza lektura
- Crowdstrike: Podsumowanie awarii
- Dave’s Garage: CrowdStrike IT Outage Explained by a Windows Developer
- Money.pl: Po gigantycznej awarii pozew. Akcjonariusze pozywają CrowdStrike
- Spidersweb.pl: Ile kosztowało 78 min awarii Crowdstrike?
Zapraszamy do wsparcia fundacji!
O tym jak to zrobić, dowiedzą się Państwo tutaj - link